بهترین روش‌های پاک کردن دیوار گچی

بهترین روش‌های پاک کردن دیوار گچی همراه با روش های ساده
راهنمای محتوا

دیوارهای گچی؛ مهم‌ترین اجزای خانه و درعین حال مظلوم‌ترین بخش خانه در تمیزکاری هستند که معمولاً کمتر به آن‌ها توجه می‌کنیم. کثیفی روی دیوار دلایل مختلفی دارد. ممکن است به کرات با دیدن خطوط نقاشی کودک‌تان با مداد رنگی و مداد شمعی روی دیوار حسابی کلافه شوید. چون خط و خطوط روی دیوار، جلوه ناخوشایندی به دیوار می‌دهد. اما در این مقاله قرار است بهترین شوینده‌های دیوار گچی و روش‌های خانگی برای از بین بردن لک‌های روی دیوار را معرفی کنیم تا به راحتی و در عرض چند دقیقه دیوار خانه‌تان را سفید کنید.

چطور دیوار گچی را تمیز کنیم؟

بعد از دیدن آلودگی روی دیوارهای گچی خانه، حتما می‌پرسید؛ حالا چطور لکه‌های مهارنشدنی را تمیز کنیم؟ یا بهترین شوینده دیوار گچی، چیست؟ اولین قدم در تمیز کردن دیوارهای گچی، پاک کردن گرد و غبار با جاروبرقی است. جاروبرقی، غبارهای درشت مثل تارهای عنکبوت شکاف‌های سطح دیوار را به خوبی، از بین می‌برد. بعد از غبارزدایی، باید با یک شوینده مناسب، دیوار را تمیز کنید. شستشوی دیوار گچی بسیار سریع و ساده است. به راحتی می‌توانید دیوار را با شوینده‌های چند منظوره دیوار و یا ساخت شوینده‌های خانگی تمیز کنید. شوینده چندمنظوره هرگونه لکه خطوط خودکار، چربی، روغن، دوده و کثیفی را از روی دیوار از بین می برند.

آیا شوینده‌های چند منظوره همه لکه‌ها را از بین می‌برند؟

شوینده‌های چندمنظوره متنوعی در بازار وجود دارد. یکی از بهترین شوینده‌ها، اسپری چندمنظوره دامستوس است که هرگونه لکه خودکار، رنگ روغن، مداد شمعی، رنگ آکریلیک، لکه جوهر و حتی نم دیوار را به راحتی از بین می‌برد. علاوه بر این، سفید کننده غلیظ دامستوس، قدرت پاک کنندگی زیادی دارد و برخلاف شوینده‌های رقیق از عهده پاک کردن لکه‌های روی دیوار برمی‌آید. برای استفاده از شوینده های چندمنظوره به صورت زیر عمل کنید:

برای پاک کردن دیوار گچی کافیست کمی محلول شوینده را روی لکه دیوار بریزید و بعد از گذشت 5 دقیقه با آب بشویید تا درخشندگی و براقی دیوار را ملاحظه کنید.

شوینده‌های چندمنظوره، قدرت سفیدکنندگی و پاک‌کنندگی هر سطحی را دارند. این شوینده‌ها نیاز مصرف کننده را از خرید شوینده‌های مختلف آسوده می‌کنند. یک پاک کننده چندمنظوره با کیفیت به راحتی لکه‌های روی دیوار و همه سطوح را از بین می برد.

راهکارهای خانگی برای از بین بردن لکه‌های روی دیوار گچی

یکی دیگر از راه های شستشوی دیوار گچی، ساخت محلول شوینده خانگی است. به راحتی می‌توانید به وسیله لوازم ساده در منزل، لکه‌های دیوار گچی را پاک کنید. برای شروع،  از صابون ظرفشویی یا سرکه به عنوان پاک کننده اصلی خود استفاده کنید. نحوه ساخت هر دو راه حل، به شرح زیر است:

  • شوینده دیوار گچی با سرکه: 4 تا 5 قاشق غذاخوری سرکه سفید را در 1 گالن آب مقطر مخلوط کنید.
  • شوینده دیوار گچی با صابون ظرفشویی: 4 الی 5 قطره صابون ظرفشویی مایع را در نصف سطل آب مخلوط کنید.

بسیار خوب، شوینده خانگی شما برای برق انداختن دیوار گچی آماده است. حالا کافی است نوع لکه دیوار را مشخص کنید و شوینده را روی لکه بریزید و بعد از آن با یک پارچه تمیز پاک کنید.

از بین بردن لکه مداد و خودکار روی دیوار گچی
از بین بردن لکه مداد و خودکار روی دیوار گچی

مداد رنگی

در صورتی که با کلی خط خطی مداد رنگی روی دیوار مواجه شده‌اید خونسردی خود را حفظ کنید و برای پاک کردن مداد رنگی از روی دیوار گچی به این صورت عمل کنید. در روش اول، اگر فقط چند خط کوچک مداد وجود دارد، یک پاک کن نرم بردارید و به آرامی روی آن‌ها بکشید. اگر دیوارهای شما کاغذدیواری شده است، هنگام استفاده از پاک کن روی آنها‌ دقت بیشتری داشته باشید. روش دوم از محلول خانگی آب و صابون استفاده کنید. برای این کار، یک کاسه را با آب گرم پر کنید، بعد چند قطره صابون ظرفشویی را با آن مخلوط کنید. یک پارچه تمیز را به مخلوط خود آغشته کنید و جای مداد رنگی را به آرامی پاک کنید. و بعد با آب تمیز کنید.

از بین بردن لکه مداد شمعی کودکان روی دیوار گچی
از بین بردن لکه مداد شمعی کودکان روی دیوار گچی

مداد شمعی

برای پاک کردن مداد شمعی از روی دیوار گچی هم می‌توانید از محلول خانگی استفاده کنید. با این تفاوت که مواد اولیه در این روش متفاوت است. در قدم اول، کافیست از یک خمیردندان استفاده کنید. یک پارچه تمیز را به کمی خمیردندان آغشته کنید، بعد آن را به آرامی روی دیوارهای خود بمالید. فقط مطمئن شوید که خمیردندان‌تان سفید است. در غیر این صورت، قدرت لکه‌زدایی لازم برای از بین بردن آثار مداد را نخواهد داشت. در قدم بعدی, می‌توانید از جوش شیرین کمک بگیرید. حدود 1 قاشق غذاخوری آب را با نصف قاشق جوش شیرین مخلوط کنید تا تبدیل به خمیر شود. خمیر را به آرامی به دیوار بمالید، سپس آن را پاک کنید.

از بین بردن لکه روغن روی دیوار گچی
از بین بردن لکه روغن روی دیوار گچی

لکه روغن

برای از بین بردن لکه روغن از روی دیوار گچی، مثل روغن خوراکی، رنگ روغنی و یا رنگ آکریلیک به این صورت عمل کنید. این لکه‌ها ممکن است باعث زردی گچ دیوار بشوند. پس باید خیلی زود دست به کار شوید. خوشبختانه راه حل محلول صابون و آب گرم اینجا هم کارساز است. اما اگر این روش جواب نداد،  از مخلوط جوش شیرین و آب برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. البته ترکیب آب و سرکه هم می‌تواند عملکرد موثری در پاک کردن لکه‌ها داشته باشد. برای این کار، مخلوطی از سرکه سفید و آب ولرم را در یک بطری اسپری آماده کنید و یک اسپری پاک کننده دیوار گچی بسازید. سپس، محلول را روی یک اسفنج بپاشید و به آرامی روی دیوار بکشید تا با آلودگی خداحافظی کنید.

جوهر خودکار

خیال‌تان راحت باشد، پاک کردن خودکار از روی دیوار گچی، خیلی راحت و ساده است. برای شروع بهتر است از مقداری الکل کمک بگیرید. الکل را روی یک دستمال نرم اسپری کنید و به لکه‌های خودکار بکشید تا از بین بروند. در صورت نداشتن الکل، دستمال‌های مرطوب را جایگزین کنید. پدهای پاک‌کننده‌ی آرایشی نیز حاوی اسید و الکل هستند و می‌توانند برای تمیزکردن اثرات خودکار از روی دیوار، چاره‌ساز باشند. در انتها اگر هیچ‌کدام از این مواد اولیه در دسترس شما نبود. کافی است از ترکیب موثر خمیر دندان و یک دستمال نرم و اسفنجی استفاده کنید. این ترکیب را روی لکه خودکار بکشید و دیوار را مثل روز اول سفید کنید.

از بین بردن لکه گرد و غبار و خاک روی دیوار گچی
از بین بردن لکه گرد و غبار و خاک روی دیوار گچی

گرد و غبار و دوده

دوده‌ها و غبارهای روی دیوار به علت رفت و آمد ماشین‌ها در خیابان، نقش می‌بندند. دوده‌ها ظاهر ناخوشایندی روی دیوار دارند. حالا سئوال این جا مطرح می شود که روش از بین بردن دوده از روی دیوار گچی چیست؟ برای پاسخ به این سوال که چگونه دیوار گچی سیاه شده را تمیز کنیم، فقط کافیست از ترفند زیر عمل کنید.

مقداری نشاسته ذرت با چند قاشق آب مخلوط کنید و یک خمیر معجزه‌آسا بسازید. این خمیر را به آرامی روی دوده بزنید و سپس با یک پارچه آن‌ها را پاک کنید. این کار به برق انداختن دیوار گچی و بردن لک، کمک زیادی می‌کند. در گام دوم، اگر نشاسته ذرت ندارید، محلول شوینده آب و صابون، اینجا هم تاثیرگذار است. البته به شرط آن‌که دستمال را زیاد خیس نکنید و قبل از پاکسازی، حتماً دیوار را با دستمال خشک تمیز کنید.

نکات مهم در تمیز کردن دیوار گچی

توجه کنید که بعد از پیدا کردن انواع لکه‌ها و انتخاب بهترین شوینده دیوار گچی، باید چند نکته کلیدی را هم بدانید تا نتیجه رضایت بخش بگیرید:

  1. حتما از دستکش استفاده کنید تا آلودگی و مواد شوینده به پوستتان نرسد.
  2. در اولین فرصت، به پاک کردن لکه‌ها فکر کنید. چراکه ممکن است گذشت زمان باعث سرسخت‌تر شدن لکه‌ها شود.
  3. هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی، از ماسک استفاده کنید.
  4. اگر لکه شما خیلی عمیق است می‌توانید مجدداً گچ‌کاری کنید.
  5. برای انتخاب روش درست پاک کردن و سشتشوی دیوار، بهتر است ابتدا کمی از محلول را روی دیوار بزنید و مطمئن شوید دیوار به محلول واکنش نشان نمی‌دهد.

کدام راهکار برای تمیز کردن دیوار گچی انتخاب بهتری است؟

نظافت و تمیزی بخش مهمی از زندگی افراد است. تمیزی موجب حفظ سلامت و بهداشت خانواده می‌شود و از طرفی انرژی مثبتی در محیط خانه جریان پیدا می‌کند. در این مطلب درباره بهترین شوینده دیوار گچی صحبت کردیم. قطعا بهترین شوینده دیوار گچی، شوینده‌های چندمنظوره هستند. این شوینده‌ها با  قدرت سفیدکنندگی که دارند هرگونه لکه‌ای را در سریع‌ترین زمان از روی دیوار محو می‌کنند. در مرحله دوم می‌توانید از شوینده‌های خانگی قوی مثل سرکه هم برای تمیز کردن لکه های روی دیوار استفاده کنید.

مطالب مرتبط

خانه تکانی نوروز 1403

خانه تکانی نوروز 1403

خانه‌تکانی نوروز از آداب‌ورسوم باستانی ایرانیان و فارسی‌زبانان در سراسر دنیا است. هر ساله چند هفته مانده به سال نو، خانه‌تکانی و نظافت منزل در