چطوری خونه رو ضدعفونی یا میکروب زدایی کنیم؟

چطوری خونه رو ضدعفونی یا میکروب زدایی کنیم؟
راهنمای محتوا

یک خانه تمیز و بهداشتی فضایی دلپذیر را برای هر فردی که وارد آن محیط می‌شود، خلق می‌کند. تمیزی و نظافت خانه ضمن اینکه جلوه بصری تاثیرگذاری دارد. سلامت را به اعضای خانه هدیه می‌کند. وقتی یک خانه‌ای کثیف و آلوده است، تجمع میکروب و آلودگی، راه را برای بیماری و مشکلات سلامت باز می‌کند. بنابراین تمیز کردن خانه یک مسئولیت مهم به شمار می‌آید که باید به آن بیشتر توجه کنید. شاید به نظرتان تمیز کردن خانه یک فرایند روتین و تکراری باشد که همه از عهده آن برمی‌آیند، اما این فرآیند به ظاهر ساده، فوت و فن هایی دارد که در نظر گرفتن آن کیفیت نظافت و تمیزی را تضمین می‌کند. در این مطلب قصد داریم به این سئوال پرتکرار که چگونه خانه را ضدعفونی کنیم؟ پاسخ دهیم.

ضدعفونی کردن سطوح خانه

چگونه خونه رو ضدعفونی کنیم ؟ ضدعفونی کردن سطوح خانه اولین قدم مطمئن برای نابودی میکروب‌هاست. خوشبختانه شوینده‌های چندمنظوره زیادی در بازار وجود دارند که سطوح مختلف را به راحتی ضدعفونی و تمیز می‌کنند و خطر عفونت و بیماری را کاهش می‌دهند. این نکته را در نظر داشته باشید که تمیز کردن سطوح به تنهایی تاثیری در از بین بردن میکروب‌ها ندارند و باید حتما ضدعفونی شوند. اما قبل از ضدعفونی باید آن‌ها را با یک دستمال گردگیری کنید تا عملکرد شویند‌ه‌ها اثرگذار باشد. اسپری چندمنظوره دامستوس از محصولات با کیفیت بازار محسوب می‌شوند که قدرت پاک‌کنندگی زیادی دارند و برای سفید کردن، میکروب‌زدایی و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی و سطوح آشپزخانه گزینه‌ای کاربردی و مؤثر هستند. براساس سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تمیز کردن و ضدعفونی سطوح براساس سطوح مختلف انجام می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سطوح سخت

سطوح سخت مثل پیشخوان، کلیدهای روشنایی واسباب بازی کودکان را با یک دستمال مرطوب تمیز و ضدعفونی کنید یا می‌توانید با آب و صابون یا شوینده مناسب بشویید و بعد خشک کنید. شوینده های چندمنظوره قدرت پاک کنندگی زیادی دارند و ضمن شویندگی، قدرت ضدعفونی زیادی دارند و برای سطوح مختلف به کار می‌روند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از شوینده‌های چندمنظوره استفاده کنید.

 سطوح نرم

برای تمیز کردن فرش یا موکت حتما قبل از هرگونه کاری، جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار کاملا از روی آن پاک شود و  بعد با یک شوینده تمیز کنید. توجه کنید که بهتر است سطوح نرم را با یک شوینده ملایم شستشو دهید. فقط قبل از ضدعفونی کردن حتما دستورالعمل محصول را مطالعه کنید. بعضی سطوح را می توانید با آب گرم بشویید.

شستشوی لباس و الیاف

حوله، اسباب‌بازی پارچه‌ای یا کتانی و لباس‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. شستشوی لباس و الیاف هم باید مطابق با برچسب دستورالعمل شستشو باشد. براساس سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها بهتر است لباس‌ها را طبق دمای توصیه شده بشویید و در نهایت آن‌ها را خشک کنید. علاوه برآن سبد‌های لباس را طبق دستورالعمل سطوح تمیز کنید  و حتما بعد از دست زدن به لباس‌های کثیف، دست‌های خود را بشویید.

لوازم الکترونیکی

در طول روز به دفعات با وسایل الکترونیکی مثل موبایل و تبلت یا لپ‌تاپ در ارتباط هستیم و مدام ‌صفحه نمایشگر، صفحه کلید یا ریموت کنترل تلویزیون را لمس می‌کنیم؛ بنابراین این وسایل به طور منظم ضدعفونی شوند. چون با لمس آن‌ها بیشتر با میکروب و باکتری در تماس هستیم. اما به یاد داشته باشید که حتما قبل از تمیز کردن لوازم، دستورالعمل دستگاه‌های الکترونیکی را مطالعه کنید.

هر چند وقت یک بار خانه را ضدعفونی کنیم؟
هر چند وقت یک بار خانه را ضدعفونی کنیم؟

هر چند وقت یک بار خانه را ضدعفونی کنیم؟

براساس سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، ضدعفونی کردن فضای منزل براساس سطوح مختلف متفاوت است. مثلا سطوح با لمس زیاد شامل کلیدهای برق، دستگیره درها و میزهای پیشخوان را باید به طور منظم و بعد از ورود هر مهمانی تمیز کنید و برای تمیزی سطوح دیگر خانه در صورت مشاهده کثیفی باید دست به کار شوید. به طور کلی بهتر است برای تمیزی خانه یک برنامه منظم داشته باشید. مثلا یک روز در هفته را به نظافت کلی منزل اختصاص دهید. اما کارهایی مثل شستشوی ظروف کثیف و سرویس بهداشتی را باید در فواصل کوتاه‌تری انجام دهید. به علاوه اینکه اگر درخانه فرد سالمند، بیمار یا کودک دارید که سیستم ایمنی ضعیفی دارد و مستعد بیماری است، باید محیط را  به صورت مرتب ضدعفونی و تمیز کنید.

مزایای ضدعفونی کردن فضای خانه

ضدعفونی کردن فضای خانه طبیعتا مزایای زیادی دارد. مهم‌ترین مزیت آن ضمانت سلامتی اعضای خانواده است و افراد را از خطر بیماری و عفونت محفوظ نگه می‌دارد. در ادامه به مزیت‌های ضدعفونی کردن خانه بیشتر اشاره خواهیم کرد.

1. محفوظ نگه داشتن اعضای خانه از بیماری

مهم‌ترین مزیت ضدعفونی کردن و تمیز کردن فضای منزل، محفوظ نگه داشتن اعضای خانه از بیماری و باکتری است. علاوه برآن در صورتی که اخیرا بیمار شده‌اید یا فردی از اعضای خانه بیمار است، ضدعفونی کردن خانه مانع از ابتلای بیماری به دیگران می‌شود.

2. تغییر کیفیت هوای منزل

وقتی گرد و غبار و کثیفی از خانه خارج می‌شود، کیفیت هوای خانه تغییر پیدا می‌کند. این مزیت به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مثل آسم، آلرژی و بیماری‌های انسداد مزمن ریه بسیار موثر است. با این که گیاهان آپارتمانی به‌عنوان تصفیه کننده‌ای طبیعی می‌توانند عملکرد مفیدی در تصفیه هوا داشته باشند، کارایی کاملی ندارند.

3. عملکرد مفید روزانه

تمیزی و نظافت بر عملکرد مفید کارهای روزانه‌ شما بسیار تاثیرگذار است. چون تمیزی باعث می‌شود بتوانید بهتر و موثرتر بر برنامه‌های روزانه خود متمرکز شوید.

4. افزایش کیفیت خواب

در نظر بگیرید اتاق خواب‌تان از تمیزی برق می‌زند و ملحفه‌ها تازه شسته شده‌اند، به نظر شما تمیزی بر کیفیت خواب‌تان تاثیرگذار نیست؟ قطعا می‌توانید در این اتاق با آرامش بیشتری بخوابید.

5. جلوگیری از حوادث خطرناک

وقتی خانه شلوغ و به‌هم ریخته است، احتمال بروز حوادث ناگهانی هم بیشتر می‌شود. به طور مثال اگر فردی مسن یا ناتوان جسمی در خانه داشته باشید، ممکن است به علت پاشیدگی لوازم، سقوط کند یا از راه پله ها سر بخورد.

نکات مفید برای ضدعفونی کردن بهتر فضای خانه
نکات مفید برای ضدعفونی کردن بهتر فضای خانه

نکات مفید برای ضدعفونی کردن بهتر فضای خانه

  1. همیشه دستان خود را بشویید.
  2. گوشی را دایم ضدعفونی کنید.
  3. فضای پر رفت و آمد مثل سرویس بهداشتی و آشپزخانه، دستگیره‌های در را مدام تمیز کنید.
  4. به محض ورود به خانه، کفش‌های‌تان را دربیاورید.
  5. دستمال‌های نظافت را بعد از چند بار استفاده دور بیندازید.
  6. لباس‌ها در ماشین لباسشویی بشویید.
  7. بعد از پخت و پز و غذا خوردن، ظرف‌های کثیف را بشویید.

نتیجه‌گیری مطلب

در این مطلب درباره این سئوال که چگونه خونه رو ضدعفونی کنیم به صورت کامل پاسخ دادیم. امیدوارم این مطلب به شما در نظافت و تمیزی بیشتر محیط منزل کمک کرده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

خانه تکانی نوروز 1403

خانه تکانی نوروز 1403

خانه‌تکانی نوروز از آداب‌ورسوم باستانی ایرانیان و فارسی‌زبانان در سراسر دنیا است. هر ساله چند هفته مانده به سال نو، خانه‌تکانی و نظافت منزل در