خانه تکانی نوروز 1403

خانه تکانی نوروز 1403
راهنمای محتوا

خانه‌تکانی نوروز از آداب‌ورسوم باستانی ایرانیان و فارسی‌زبانان در سراسر دنیا است. هر ساله چند هفته مانده به سال نو، خانه‌تکانی و نظافت منزل در خانه‌های ایرانی‌ها شروع می‌شود. در قدیم اعتقاد داشتند که قبل از شروع سال نو، باید کثیفی‌ها و آلودگی‌ها و گردوغبار، از خانه پاک شود تا نحسی و انرژی منفی از آن دور شود. طبق این آیین، تمام لوازم منزل از فرش، دیوار، پنجره، پرده و بالکن گرفته تا آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق‌خواب و سالن پذیرایی از سقف تا کف شسته و تمیز می‌شد. از نشانه‌های بارز خانه‌تکانی که در بیشتر مراسم دیده می‌شود، زدودن گردوغبار از روی فرش است. به این صورت، کثیفی، سیاهی جای خود را به تمیزی، طراوت و آرامش می‌داد و اعضای خانه حس خوشایندی از تمیزی منزل داشتند. در ادامه قصد داریم به بهترین روش خانه‌تکانی نوروز ۱۴۰۳ اشاره کنیم تا با سرعت و کیفیت بالا، خانه را تمیز کنید.

بهترین روش خانه تکانی نوروز 1403

تمیزکردن و خانه‌تکانی خانه یک فرایند سخت و طاقت‌فرساست بنابراین برای بهره‌وری بهتر، به یک برنامه‌ریزی و پروسه منظمی نیاز دارد تا کارها به ترتیب و باکیفیت عالی انجام شود و چیزی از قلم نیفتد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع به نظافت، حتماً چک‌لیست کارهای هر بخش از منزل را با زمان‌بندی مشخص، بنویسید و بعد شروع به تمیزکاری کنید. در ادامه به تهیه چک‌لیست نقاط مختلف می‌پردازیم تا براساس آن با برنامه مشخص‌تری، کل منزل را نظافت کنید.

تهیه چک لیست کارهای نظافتی

نظافت و تمیزکاری منزل، براساس عادت شخصی افراد متفاوت است، خوشبختانه با هر روشی که خانه را تمیز می‌کنید، با تهیه چک‌لیست می‌توانید کل خانه را باکیفیت مدنظر و زمان مناسب تمیز کنید و برای این منظور، تعیین زمان‌بندی و تهیه چک‌لیست و ترتیب نظافت در درجه اهمیت بیشتری قرار دارد. داشتن چک‌لیست، موجب افزایش سرعت و بهره‌وری بهتر کارها می‌شود و شما را از گیجی سردرگمی پروسه نظافت منزل آسوده می‌کند. نکته مهم اینکه حتماً چک‌لیست را با زمان‌بندی مشخص بنویسید و به زمان‌بندی نظافت هر بخش متعهد باشید.

چک لیست نظافت آشپزخانه
چک لیست نظافت آشپزخانه

چک لیست نظافت آشپزخانه

آشپزخانه از بخش‌های مهم خانه است که معمولاً بیشترین کثیفی، چربی و آلودگی‌ها را دارد. این کثیفی‌ها ناشی از چربی مواد غذایی است که در اطراف اجاق‌گاز و کابینت‌ها به چشم می‌خورد و درصورتی‌که در طول سال به‌خوبی تمیز نشوند، چربی و آلودگی به بخش‌های آن نفوذ پیدا می‌کند و پاک‌شدن آن بسیار سخت خواهد شد؛ بنابراین نظافت آشپزخانه به‌دقت بیشتری نیاز دارد.

  • کابینت
  • تمیز کردن پیشخوان و میز آشپزخانه
  • شستشوی کف آشپزخانه
  • تمیز کردن دیوارها
  • سینک ظرفشویی
  • شیرآلات
  • نظافت وسایل آشپزخانه (اجاق گاز،فر، هود، یخچال، مایکروویو، ماشین لباسشویی)
  • جمع کردن کثیفی و خورده نان و برنج و ریختن در زباله

برنامه نظافت سرویس بهداشتی و حمام

سرویس بهداشتی و حمام منبع ایده‌آل برای تجمع باکتری، میکروب است؛ بنابراین به نظافت عمیق‌تری نسبت به نقاط دیگر منزل دارد. اما چون سرویس بهداشتی و حمام در طول هفته شسته می‌شود می‌توانید بخش‌های عمومی‌تر مثل روشویی دستشویی، کاسه توالت را سریع‌تر تمیز کنید و به شستشوی دیگر قسمت‌ها مثل دیوارها و کاشی سرویس بهداشتی زمان بیشتری اختصاص دهید.

  • شستشوی روشویه دستشویی و آینه
  • شیرآلات سرویس بهداشتی
  • تمیز کردن کاسه توالت
  • سنگ توالت
  • شستشوی دیوارها و کف
چک لیست نظافت نشیمن و پذیرایی
چک لیست نظافت نشیمن و پذیرایی

چک لیست نظافت نشیمن و پذیرایی

پذیرایی و نشیمن از مهم ترین فضا در خانه است که همیشه باید مرتب و تمیز باشد. چون محل پذیرایی ازمیهمانان است. برای تمیزکاری اتاق نشیمن و پذیرایی می‌توانید از چک لیست استفاده کنید.

  • شستشوی پنجره و پرده پذیرایی
  • گردگیری از بالا به پایین ( شامل قفسه، لوازم پذیرایی و دکوری و …)
  • تمیز کردن میز و صندلی، لوستر و آباژور
  • شستشوی فرش اتاق پذیرایی و نشیمن
  • شستشوی دیوار
  • جارو زدن کفپوش و شستشو با تی
برنامه نظافت اتاق خواب
برنامه نظافت اتاق خواب

برنامه نظافت اتاق خواب

اتاق‌خواب، امن‌ترین نقطه هر فرد در یک خانواده است که برای استراحت به آن جا پناه می‌برد. به همین منظور تمیزکاری اتاق‌خواب بسیار اهمیت دارد. برای تمیزکاری اتاق‌خواب می‌توانید از چک‌لیست زیر استفاده کنید.

  • گردگیری میز، کتابخانه، لپتاپ، و وسایل شخصی
  • شستشوی پنجره اتاق خواب
  • مرتب کردن کمد وسایل و لباس‌ها
  • شستشوی دیوار
  • جارو زدن کف اتاق خواب
  • تی کشیدن کف اتاق

آشپزخانه

برای تمیزکردن آشپزخانه از مرتب‌کردن و شستشوی کابینت‌ها و پیشخوان شروع کنید. با یک دستمال میکروفیبر و اسپری چندمنظوره دامستوس، روی سطوح مدنظر را اسپری کنید. در مرحله بعدی با یک دستمال دیگر روی مایکروویو، یخچال، اجاق‌گاز و ماشین لباسشویی را تمیز کنید. وقتی این بخش تمام شد، در ادامه، چربی‌های سینک ظرف‌شویی و شیر آب را تمیز کنید. برای پاک‌کردن چربی‌های تو آشپزخونه و سینک ظرف‌شویی، از مایع سفیدکننده دامستوس استفاده کنید. فقط کافی است مقداری مایع سفیدکننده دامستوس یا اسپری دامستوس سبز را داخل سینک بریزید تا هر لکه و آلودگی ناشی از مواد غذایی، از روی سطح سینک از بین برود. حالا نوبت به شستشوی دیوار می‌رسد، برای تمیزکردن دیوار مقداری مایع غلیظ سفیدکننده دامستوس را با آب مخلوط کنید، سپس با دستمال تمیز روی دیوار آشپزخانه بکشید. کف آشپزخانه هم با مایع سفیدکننده دامستوس به‌خوبی پاک می‌شود.

سرویس بهداشتی و حمام

ازآنجاکه میکروب و باکتری‌ها در سرویس بهداشتی و حمام بیشتر از هر فضای دیگر وجود دارند، می‌توانید از مایع غلیظ دامستوس کمک بگیرید. چون مایع سفیدکننده به علت غلظت بالایی که دارد روی سطوح می‌چسبد و تا مدت‌ها به مبارزه با میکروب‌ها ادامه می‌دهد. برای شستشوی کاسه توالت، سنگ توالت، روشویی مایع سفیدکننده دامستوس از عهده لکه‌های سرسخت و کثیفی‌ها بر می‌آید و با این شوینده اثری از لکه‌ها و باکتری‌ها روی سطوح توالت به چشم نمی‌خورد. سرویس بهداشتی و حمام را هم طبق چک‌لیست تمیز کنید.

اتاق نشیمن و پذیرایی

برای تمیزکردن اتاق نشیمن و پذیرایی از شستشوی پرده و پنجره شروع کنید. در مرحله بعدی از روش گردگیری بالابه‌پایین پیروی کرده و همه قفسه‌ها، وسایل دکوری، میز غذاخوری، مبلمان را گردگیری کنید. بعد نوبت به شستشوی دیوار می‌رسد، دیوار اتاق پذیرایی را با مایع سفیدکننده دامستوس بشویید. کافی است با مایع سفیدکننده دامستوس و آب محلولی بسازید و با یک دستمال تمیز روی دیوار را بکشید تا سیاهی و دوده از بین برود. در مرحله بعدی کف زمین را جارو بزنید و بعد تی بکشید.

اتاق خواب‌ها

در مرحله بعدی نوبت به تمیزکردن اتاق‌خواب می‌رسد. برای تمیزکردن اتاق‌خواب بهتر است به مرتب‌کردن و جمع‌آوری کمد لباس و رختخواب و ملحفه‌ها بپردازید. لباس‌های شخصی و اضافی روی زمین اتاق را جمع کنید و وسایل غیرمفید را دور بیندازید. میز، کتابخانه، لپ‌تاپ‌ها و لوازم شخصی روی میز را گردگیری کنید. طبق چک‌لیست، دیوار اتاق‌ها را بشویید و بعد کف اتاق‌خواب را جارو بزنید.

بهترین زمان برای خانه تکانی عید نوروز 1403

بهترین زمان برای خانه‌تکانی عید نورز هفته آخر اسفند است. چون برای تمیزکردن کل خانه، فرصت کافی دارید. البته خانه‌تکانی هر خانه‌ای بر اساس متراژ آن متفاوت است؛ بنابراین باید بسته به مساحت منزل، برای نظافت منزل برنامه‌ریزی کنید تا زمان کافی داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

خانه تکانی نوروز 1403

خانه تکانی نوروز 1403

خانه‌تکانی نوروز از آداب‌ورسوم باستانی ایرانیان و فارسی‌زبانان در سراسر دنیا است. هر ساله چند هفته مانده به سال نو، خانه‌تکانی و نظافت منزل در