کاربردی‌ترین راهنمای تمیز کردن روشویی

کاربردی_ترین_راهنمای_تمیز_کردن_روشویی
راهنمای محتوا

صبح که می‌خواهید صورت‌تان را بشویید، به اولین چیزی که چشم تان می افتد، سینک روشویی دستشویی است.  بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشید، روشویی تمیز باشد. غیر از نکات بهداشتی و سلامتی، تمیز بودن سینک روشویی و استشمام بوی تمیزی، اولین لبخند انرژی‌بخش روزتان را می‌سازد. پس اصلا با بی‌تفاوتی از کنار آن عبور نکنید. روشویی سرویس بهداشتی بیشترین فضای مستعد آلودگی و تجمع باکتری و میکروب است. پس شستشو، لکه‌زدایی و ضدعفونی کردن آن اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید به نظرتان شستشوی روشویی و دستشویی، فرآیند ساده‌ای باشد اما در عین سادگی، با رعایت نکات جزیی و کاربردی می‌توانید با اطمینان حضور هرگونه کثیفی، لکه و میکروب را از روشویی دستشویی از بین ببرید. در این مطلب قصد داریم به روش‌های کاربردی و موثر برای تمیز کردن روشویی بپردازیم.

بهترین روش تمیز کردن روشویی

بهترین روش تمیز کردن روشویی، استفاده از مواد شوینده چندمنظوره است. اسپری‌های چندمنظوره به راحتی در عرض چند دقیقه، هرگونه میکروب را از روشویی حذف می‌کنند. این شوینده‌ها خاصیت سفیدکنندگی bleach قوی دارند و هرگونه آلودگی و سیاهی را به صورت عمیق پاک می‌کنند. البته قبل از مصرف چندمنظوره جنس روشویی را در نظر بگیرید. چون اصطکاک شوینده‌های شیمیایی با بعضی روشویی، باعث آسیب به سطح آن می شود. برای تمیز کردن روشویی به این صورت عمل کنید.

  1. ابتدا کمی سفیدکننده دامستوس را روی روشویی بریزید.
  2. قبل از ریختن شوینده، به جنس کابینت روشویی توجه کنید.
  3. چند دقیقه صبر کنید تا مواد سفیدکننده اثر کند.
  4. عد از گذشت 15 دقیقه با آب سرد بشویید.
  5. حالا می بینید که روشویی کاملا برق می‌زند.

برای تمیز کردن روشویی می‌توانید از شوینده‌های خانگی مثل سرکه و جوش شیرین هم استفاده کنید. اما حتما قبل از مصرف هر شوینده‌ای، جنس روشویی را بررسی کنید.

شستشوی موثر روشویی
شستشوی موثر روشویی

شستشوی موثر روشویی

شاید فکر کنید که ریختن آب و صابون در روشویی برای کشتن میکروب‌ها کافی است. اما دقیقا برعکس. چون روشویی مرکز اصلی رشد میکروب و باکتری هاست. برای شستشوی روشویی می‌توانید از شوینده‌های چندمنظوره متناسب با جنس روشویی استفاده کنید. برای تمیز کردن سینک‌های سرامیکی نباید از ابزارهای تیز و برنده و برس‌های سفت استفاده کنید. چون ممکن است سطح روشویی را خراش بدهند. سنگ های طبیعی را می توانید با آب و صابون یا مایع ظرفشویی ملایم بشویید. البته از تاثیرات مفید شوینده‌های خانگی مثل سرکه و لیمو هم در  شستشوی روشویی غافل نشوید. بعد از تمیز کردن سینک، آن را با یک شوینده قوی ضدعفونی کنید و در نهایت با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید تا لکه ها از بین بروند. در ادامه این بخش قصد داریم به روشویی سرویس بهداشتی بپردازیم تا با طرز صحیح تمیز کردن آن آشنا شوید.

تمیز کردن بخش‌های روشویی

در این قسمت قصد داریم به شستشوی بخش های مختلف روشویی بپردازیم.

شستشوی انواع کاسه روشویی

شستشوی کاسه روشویی به جنس آن بستگی دارد. پرطرفدارترین روشویی‌ها در بازار، شامل روشویی سرامیکی، سنگی، چینی و استیل است. سینک‌های چینی بادوام و مقاوم ساخته شده‌اند. اما سینک‌های سرامیکی برعکس چینی، کم دوام اما سفت و سخت هستند. روشویی‌هایی از جنس سنگ مرمر پرورشی دارای ترکیبات پلی رزین هستند و برای شستشوی آن باید از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید. چون پاک کننده‌های اسیدی به سنگ آسیب می رسانند.

سرامیکی

کاسه‌های روشویی سرامیکی در برابر ضربه مقاوم نیستند بنابراین شستشوی آن را با مواد سخت توصیه نمی کنیم. چون به سطوح روشویی آسیب می زند. سفیدکننده غلیظ دامستوس یکی از بهترین گزینه‌ها برای ازبین بردن لکه از روشویی است همچنین سطح روشویی را به خوبی ضدعفونی می‌کند. برای شستشوی کاسه روشویی سرامیکی به صورت زیر عمل کنید.

  1. کمی سفیدکننده غلیظ دامستوس را روی روشویی اسپری کنید.
  2. بعد از گذشت چند دقیقه با پارچه نرم و تمیز، آن را پاک کنید.
  3. می‌توانید از شوینده‌های خانگی ملایم مثل ترکیب آب و سرکه سفید هم استفاده کنید.

این نکته را مد نظر قرار دهید که برای پاک کردن روشویی سرامیکی از استفاده اسفنج یا برس‌های برنده خودداری کنید.

سفیدکننده های دامستوس را  به‌صورت مستقیم روی سطوح مرمر، لعابی، آلومینیوم، چوب‌های رنگ‌شده و فلز آبکاری شده استفاده نکنید.

استیل ضدزنگ

روشویی‌های استیل ضدزنگ دوام و استحکام زیادی در برابر لکه شدن دارند. اما در صورتی که از مواد ساینده مثل فلز برای تمیز کردن آن  استفاده کنید، خراشیده می‌شود. جنس روشویی‌های استیلی به گونه ای است که لکه‌های آب به راحتی در آن نفوذ پیدا می‌کنند. برای جلوگیری از نفوذ لکه آب بر روی روشویی استیل پیشنهاد می‌کنیم روزانه با آب گرم و صابون، روشویی را بشویید و بعد با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید. نکته مهم دیگر اینکه سفیدکننده‌ها برای شستشوی روشویی‌های استیلی مناسب نیستند چون موجب خوردگی فلز می‌شوند. اگر روشویی استیلی، زنگ زده شد می‌توانید از سرکه و لیمو استفاده کنید. این دو ماده  طبیعی در پاک کردن لکه‌های زنگ زده، عملکرد موثری دارند. در نهایت بعد از گذشت نیم ساعت با یک اسفنج یا پارچه نرم آن را تمیز کرده و بعد آبکشی کنید.

سنگ طبیعی

اگر کاسه روشویی از سنگ طبیعی شامل سنگ گرانیتی، مرمری، تراورتن یا ماسه سنگی باشد. توصیه می کنیم حتما ازمواد شوینده ملایم استفاده کنید. چون شوینده‌های اسیدی مثل سرکه یا آب لیمو، به سنگ آسیب می زنند. برای تمیز کردن کاسه روشویی سنگی به صورت زیر عمل کنید:

  1. کمی شوینده ملایم مثل مایع ظرفشویی داخل کاسه بریزید.
  2. بعد از گذشت چند دقیقه کاسه روشویی را بشویید.
  3.  با یک دستمال نرم و تمیز خشک کنید. (خشک کردن کاسه روشویی از تجمع رسوب جلوگیری می کند).
  4. برای پاک کردن اثر لکه‌های آب روی روشویی، لکه های آب را به طور مداوم تمیز کنید.

نکته: نوع آب شهری منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید در تمیز کردن کاسه روشویی سنگ اثرگذار است. اگر آب محل سکونت‌ شما، سخت است باید بعد از هر بار استفاده، روشویی را تمیز کنید.

 

چینی

کاسه روشویی‌های چینی جنس بسیار بادوام و مقاومی دارند. کاسه‌های روشویی چینی از خاک رس، فلز و شیشه ساخته می‌شوند بنابراین در برابر مواد شیمیایی مقاومت بیشتری دارند. برای شستشوی روشویی های چینی می‌توانید از شوینده‌های چندمنظوره ملایم استفاده کنید.

  1. مقداری شوینده ملایم چندمنظوره را روی کاسه روشویی بریزید.
  2. با یک دستمال تمیز و نرم روشویی را دستمال بکشید.
  3. از شستن روشویی چینی با سرکه خودداری کنید.

کابینت روشویی

برای تمیز کردن کابینت روشویی بهتر است از آب گرم و شوینده ملایم مثل مایع ظرفشویی یا چندمنظوره ملایم استفاده کنید. علاوه بر آن جوش شیرین هم یک ماده طبیعی موثر برای تمیز کردن کابینت روشویی است. از ترکیب آب و جوش شیرین یک محلول پاک کننده بسازید  و بعد روی کابینت بکشید در نهایت با یک پارچه نرم، سطح کابینت را تمیز کنید.

 

شیرآلات

برای شستن و برق انداختن شیرآلات به روش‌های زیر عمل کنید.

تمیز کردن شیرآلات با سرکه

  1. 2 قاشق غذاخوری آب و سرکه را با هم مخلوط کنید.
  2. این محلول را با یک پارچه تمیز به تمام سطح شیرآلات بکشید.
  3. یا می توانید از اسپری چندمنظوره دامستوس برای ضدعفونی کردن شیرآلات هم کمک بگیرید.
  4. بعد از گذشت 30 دقیقه می توانید شیرآلات را بشویید.
شستشوی روشویی با جوش شیرین
شستشوی روشویی با جوش شیرین

شستشوی روشویی با جوش شیرین

  1. 2 قاشق غذاخوری آب گرم را با یک چهارم فنجان جوش شیرین مخلوط کنید.
  2. مخلوط را با هم ترکیب کنید و در صورت سفت بودن مجددا مقداری آب به آن اضافه کنید.
  3. این مخلوط را با یک پارچه یا مسواک نرم روی شیرآلات بکشید.
  4. چند دقیقه صبر کنید تا مخلوط اثر کند.
  5. حالا شیرآلات را با آب سرد بشویید.
  6. و بعد با یک پارچه تمیز خشک کنید.

آیینه روشویی

بهترین روش برای تمیز کردن آیینه روشویی، استفاده از شیشه پاک کن است. اما روش‌های دیگری مثل محلول سرکه و آب هم کارگشا است. برای از بین بردن لکه‌های سخت روی آیینه پیشنهاد می‌کنیم از خمیر دندان یا الکل استفاده کنید.

برای تمیز کردن آیینه به این صورت عمل کنید.

  1. مقداری الکل را روی یک پد پنبه‌ای بریزید.
  2. روی تمام سطح آیینه بکشید.

مخلوط آب و سرکه

  1. محلول سرکه و آب بسازید.
  2. یک لایه از محلول را روی آیینه اسپری کنید.
  3. از اسپری کردن زیاد محلول روی آیینه خودداری کنید، چون باعث چکه کردن محلول می‌شود.
  4. بعد از گذشت چند دقیقه با یک پارچه میکروفیبر آیینه را تمیز کنید.
نکات کلیدی برای تمیز کردن روشویی
نکات کلیدی برای تمیز کردن روشویی

نکات کلیدی برای تمیز کردن روشویی

  1. بعد از هر بار شستشوی سینک، آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.
  2. در بهترین حالت یک بار در روز یا هفته ای یک بار روشویی را تمیز کنید تا از تجمع آب و صابون داخل روشویی جلوگیری شود.
  3. روشویی را به خوبی ضدعفونی کنید تا باکتری‌ها از بین بروند.
  4. قبل از تمیر کردن کاسه روشویی به نوع جنس آن توجه کنید.
  5. حین شستن روشویی از دستکش استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

خانه تکانی نوروز 1403

خانه تکانی نوروز 1403

خانه‌تکانی نوروز از آداب‌ورسوم باستانی ایرانیان و فارسی‌زبانان در سراسر دنیا است. هر ساله چند هفته مانده به سال نو، خانه‌تکانی و نظافت منزل در