فوت و فن‌های تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید

فوت و فن_های تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید
راهنمای محتوا

کابینت‌های آشپزخانه به علت آشپزی مکرر بیشتر مستعد جذب چربی و آلودگی هستند و اگر از جنس ام دی اف باشند، نگهداری و تمیز کردن آن ها هم فوت و فن خاصی دارد. کابینت‌های ام دی‌اف جلوه خاصی به فضای آشپزخانه می‌دهند، اما به نگهداری بیشتری نیاز دارند. ام دی اف سفید به همان اندازه که زیباست و آشپزخانه را روشن می‌کند، به مراقبت زیادی نیاز دارد. ام دی اف در حقیقت از خرده‌های چوب ساخته شده است. اما مقاومت چوب را ندارد و به راحتی آسیب می‌بیند. بنابراین باید از شوینده‌های مناسب برای تمیز کردن آن استفاده کنید. به طور کلی روش‌های مختلفی برای تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید وجود دارد که قرار ست که به بهترین روش تمیز کردن آن توضیح دهیم.

شوینده_های مناسب برای تمیز کردن کابینت ام دی اف
شوینده_های مناسب برای تمیز کردن کابینت ام دی اف

شوینده‌های مناسب برای تمیز کردن کابینت ام دی اف

برای تمیز کردن کابینت سفید ام دی اف بهتر است از شوینده‌های زیر استفاده کنید تا کابینت را از آسیب دور کنید.

  1. مایع ظرفشویی
  2. شوینده‌های ملایم چندمنظوره
  3. سرکه
  4. جوش شیرین

بهترین روش تمیز کردن کابینت ام دی سفید

وقتی که آشپزی می‌کنید کابینت‌های ام دی اف سفید خیلی زود و سریع کثیف می‌شوند و  لکه‌های چربی غذا یا اثرانگشت روی کابینت مشاهده می‌کنید. کابینت‌های رنگ شده به نگهداری و مراقبت بیشتری نیاز دارند. بنابراین بهتر است از شوینده های قوی استفاده نکنید چون ممکن است به سطح کابینت آسیب بزنند. بهترین روش تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید، شوینده ملایم است. ترکیبی از مایع ظرفشویی یا شوینده چندمنظوره و آب را با هم مخلوط کنید سپس با یک پارچه میکروفیبر روی کابینت سفید را بکشید. پارچه میکروفیبر به خاطر نرمی و لطیفی سطح کابینت را خش دار نمی کنند.

طرز تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید
طرز تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید

طرز تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید

به طور کلی تمیز کردن کابینت ام دی اف قهوه‌ای و رنگ‌های تیره نسبت به روشن آسان‌تر است .چون کثیفی روی رنگ‌های تیره کمتر دیده می‌شود. برای تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید می‌توانید از شوینده‌های خانگی و یا شوینده چندمنظوره استفاده کنید. از شوینده‌های خانگی موثر جوش شیرین و سرکه است که قدرت پاک‌کنندگی خوبی دارند. برای پاک کردن کابینت ام دی اف سفید با جوش شیرین و سرکه مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا کابینت را گردگیری کنید.
  2. ترکیبی از مایع ظرفشویی یا سرکه و آب تهیه کنید و روی کابینت بکشید.
  3. برای پاک کردن لکه چربی از جوش شیرین استفاده کنید.
  4. در نهایت شوینده را با یک دستمال نخی تمیز خشک کنید.

تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید با شوینده چندمنظوره

غیر از شوینده‌های طبیعی می توانید از اسپری های ملایم چندمنظوره هم برای تمیز کردن کابینت استفاده کنید. اسپری های چندمنظوره قدرت پاک کنندگی خوبی برای از بین لکه ها دارند. برای تمیز کردن کابینت ام دی اف ابتدا مقداری شوینده چند منظوره را روی کابینت اسپری کنید و بعد با یک دستمال تمیز خشک کنید. یک شوینده چند منظوره مناسب روی یک پارچه میکروفیبر اسپری کنید.

پاک کردن انواع لکه از روی ام دی اف سفید
پاک کردن انواع لکه از روی ام دی اف سفید

پاک کردن انواع لکه از روی ام دی اف سفید

چگونه لکه‌های روی ام دی اف را پاک کنیم؟ کابینت‌های آشپزخانه بیشتر از هر چیزی در آشپزخانه در معرض کثیفی و آلودگی هستند بنابراین احتمالا بعد از آشپزی با لکه‌های مختلفی روی کابینت مواجهه می‌شوید. بیشترین لکه‌ها روی کابینت اثرانگشت، چربی غذا است که در ادامه به روش‌های پاک کردن کابینت ام دی اف سفید می پردازیم.

اثر انگشت و چربی

بعد از آشپزی دیدن اثرانگشت و چربی روی کابینت، ظاهر ناخوشایندی به آشپزخانه می‌دهد. برای تمیز کردن اثرانگشت و چربی می‌توانید از شوینده‌های چندمنظوره یا پاک‌کننده خانگی استفاده کنید. یکی از مواد طبیعی و موثر برای تمیز کردن لکه اثرانگشت از روی ام دی اف سفید، سرکه است. فقط کافیست یک محلول آب و سرکه بسازید و روی کابینت بکشید و بعد با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید. علاوه برآن می توانید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید. مقدار کمی از این محلول را روی اسفنج یا پارچه نرم بکشید و بعد با یک پارچه خشک پاک کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه چربی تمیز شود.

لکه غذا

شاید هنگام آشپزی کردن، با لکه‌های سس یا مواد غذایی روی کابینت مواجهه شوید. در این حالت بلافاصله لکه را با پارچه مرطوب پاک کنید. این کار باعث می‌شود به لکه فرصت نفوذ ندهید. سپس مخلوطی از جوش شیرین و آب بسازید و روی لکه بمالید. بعد از گذشت چند دقیقه آن را با یک دستمال خشک تمیز کنید.

4 اشتباه متداول در تمیز کردن ام دی ف سفید

 

  1. هرگز مواد شوینده را مستقیم روی کابینت ام دی اف نریزید.
  2. برای تمیز کردن ام دی اف از مصرف وایتکس و سفیدکننده جلوگیری کنید.
  3. هنگام تمیز کردن کابینت ام دی اف از نفوذ آب داخل کابینت خودداری کنید.
  4. از دستمال‌های  زبر و خشن برای تمیز کردن کابینت استفاده نکنید چون موجب خش دار شدن سطح کابینت می‌شود.

نکات مهم در تمیز نگهداشتن کابینت ام دی اف سفید

برای تمیز نگهداشتن کابینت ام دی اف سفید باید کابینت را به صورت منظم تمیز کنید. در این صورت از تجمع چربی روی کابینت جلوگیری می‌کنید. در صورتی که طبق یک برنامه منظم به صورت دو هفته یک بار کابینت را پاک کنید، لکه‌ها  داخل کابینت نفوذ پیدا نمی‌کنند و به نظافت عمیق نیاز ندارید. برای این کار کافیست کمی پاک‌کننده ایمن را روی پارچه میکروفیبر بریزید و روی بخش‌های مختلف کابینت شامل دستگیره و درب کابینت بکشید.

 

سوالات متداول

 

  1. هر چند وقت یکبار باید کابینت آشپزخانه را تمیز کنیم؟

برای جلوگیری از نفوذ چربی و کثیفی به داخل کابینت بهتر است، هر 2 هفته یکبار کابینت‌ها را تمیز کنید.

  1. مطمئن‌ترین شوینده برای تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید چیست؟

مطمئن‌ترین شوینده برای تمیز کردن ام دی اف سفید، ترکیب مایع ظرفشویی و آب و یا شوینده‌های چندمنظوره ملایم است. مقداری اسپری چندمنظوره را روی دستمال بزنید سپس بر روی لکه ها اسپری کنید.

  1. برای برق انداختن کابینت ام دی سفید از چه شوینده ای استفاده کنم؟

برای برق انداختن ام دی اف سفید از ترکیب آب و سرکه و شوینده چندمنظوره می توانید استفاده کنید. سرکه و شوینده های چندمنظوره موجب درخشندگی سطح کابینت می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

خانه تکانی نوروز 1403

خانه تکانی نوروز 1403

خانه‌تکانی نوروز از آداب‌ورسوم باستانی ایرانیان و فارسی‌زبانان در سراسر دنیا است. هر ساله چند هفته مانده به سال نو، خانه‌تکانی و نظافت منزل در