چگونه زردی توالت فرنگی را از بین ببریم

چگونه زردی توالت فرنگی را از بین ببریم
راهنمای محتوا

بی‌شک لکه‌های زرد توالت فرنگی یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به حفظ تمیزی توالت است. این لکه‌ها بسیار آزاردهنده هستند و بسیاری از مردم از اینکه مدام آنها را پاک کنند تا دیگران آنها را نبینند، متنفر هستند. ممکن است متوجه شده باشید که چیزی در آب شما باعث ایجاد این لکه‌ها می‌شود. هدف این مطلب از بین بردن تمام مشکلات شما در این زمینه است!

ما به شما توضیح می‌دهیم که دلیل لکه‌های زرد توالت فرنگی چیست و چرا با این مشکل مواجه می‌شوید. همچنین مراحل تمیز کردن زردی توالت فرنگی را بیان می‌کنیم تا برای همیشه از شر آنها خلاص شوید. علاوه بر این، بهترین محصول شوینده سطوح را برای از بین بردن زردی کاسه توالت معرفی می‌کنیم.

دلیل زردی توالت فرنگی چیست؟

اگر لکه‌های زردی در کاسه توالت خود دارید، احتمالاً آنها را در سایر قسمت‌های خانه خود نیز مشاهده کرده‌اید. آنها می‌توانند در سینک، دوش، وان و حتی روی لباس شما ظاهر شوند. دلیل این امر این است که آب خانه شما حاوی غلظت بالایی از آلاینده‌ها است که این لکه‌ها را به جای می‌گذارد.

لکه‌های زرد اغلب در توالت شما به دلیل نگهداری نامناسب و دو ناخالصی رایج پیدا می‌شوند.  تجمع ادرار و ناخالصی‌هایی شامل آب سخت و تانن‌ها هستند. در طی این فرایند، سوراخ‌های کوچکی ایجاد می‌شود که در آن آلاینده‌ها شروع به جمع شدن می‌کنند و کاسه را به رنگ زرد در می‌آورند.

تجمع ادرار

در برخی شرایط، لکه‌های زرد نشانه عدم نگهداری خوب کاسه توالت است. یکی از دلایل ظاهر شدن آنها این است که ادرار برای مدت طولانی در کاسه توالت می‌ماند. در چنین شرایطی بوی ادرار بیشتر می‌شود.

هنگامی که لکه‌ها ظاهر می‌شوند، باید بلافاصله با مشکل مقابله کنید. هر چه بیشتر صبر کنید، پاک کردن لکه‌های زرد سخت‌تر خواهد بود. این به این دلیل که ادرار در ترکیب با هوا اکسید می‌شود که باعث می‌شود لکه‌ها در طول زمان تغییر رنگ دهند.

برای جلوگیری از ظاهر شدن لکه‌های زرد روی کاسه توالت، باید به طور مرتب پس از هر بار استفاده توالت را شستشو دهید. شما می‌توانید از سفیدکننده غلیظ دامستوس که به عنوان قوی‌ترین لکه‌برسنگ توالت شناخته می‌شود، استفاده کنید. اگر به موقع با یک شوینده قوی اقدام به شستشو کنید، پاک کردن لکه‌های زرد کاسه توالت دشوار نخواهد بود.

آب سخت

آب سخت نوعی آب است که دارای انواع نمک‌های معدنی همچون یون‌های کلسیم، ترکیبات بی‌کربنات و منیزیم است. هنگامی که آب از طریق تشکیلات آهکی درون زمین جریان می‌یابد، مواد معدنی کلسیم و منیزیم را جمع‌آوری می‌کند و تبدیل به آب سخت می‌شود. این مواد معدنی اغلب در توالت‌ها، سینک‌ها، دوش‌ها، ماشین‌های ظرفشویی و ماشین‌های لباسشویی تاثیر خود را می‌گذارند. در نتیجه در صورتی که هیچ اقدامی نکنید، به مرور زمان لکه‌های زرد آب سخت ایجاد می‌شوند. لکه‌های آب سخت بسته به مواد معدنی موجود در آنها می‌توانند قهوه‌ای ، قرمز یا نارنجی نیز باشند.

اگر آب سخت را دلیل اصلی زرد شدن رنگ توالت خود می‌دانید، برای تمیز کردن زردی توالت فرنگی باید از شر این مشکل خلاص شوید. برای این منظور می‌توانید از مواد شیمیایی برای جدا کردن یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب استفاده کنید. شما می‌توانید از چند ماده شیمیایی مانند آهک، کربنات سدیم، کربنات باریم، فسفات سدیم و… استفاده کنید تا یون‌های کلسیم و منیزیم جدا شوند.

تانن در آب

نوع دیگری از مواد آلی که گاهی به آب راه پیدا می‌کند، تانن‌ها هستند. تانن‌ها  از مواد آلی پوسیده تشکیل می شوند و معمولاً آب چاه‌های خصوصی را آلوده می‌کنند. در نتیجه، آب دارای رنگ زرد کمرنگ شده و لکه‌های زرد آب روی توالت، سینک و لباس‌ها باقی می‌ماند.

با آنکه تانن‌ها از عوامل اصلی زردی توالت هستند، خوشبختانه خطری برای سلامتی افراد ندارند. با این حال برای حل این مساله، باید آب را تصفیه کنید. استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب بهترین راه برای خلاص شدن از شر تانن‌هاست.

مراحل شستشوی زردی توالت فرنگی
مراحل شستشوی زردی توالت فرنگی

مراحل شستشوی زردی توالت فرنگی

برای تمیز کردن زردی توالت، باید مراحل شستشو را به درستی طی کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. در این بخش، تمام مراحل شستشوی زردی توالت را برای هر بخش از توالت به صورت مجزا بیان می‌کنیم.

تمیز کردن کاسه توالت

تمیز کردن زردی توالت فرنگی با تمیز کردن کاسه توالت آغاز می‌شود. برای این کار باید تا جایی که ممکن است سطح را تمیز کنید، بنابراین تا جایی که می‌توانید آب را از کاسه تخلیه کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از سیفون یا با بستن شیر آب و شستشوی توالت انجام دهید.

تمیز کردن کاسه توالت
تمیز کردن کاسه توالت

۱. دستکش را دستتان کنید و سفید کننده بزنید

دستکش‌های خود را بپوشید و سفید کننده یا مایع پاک کننده انتخابی خود را در اطراف لبه بمالید و اجازه دهید از طرفین پایین بیاید.

۲. از برس توالت استفاده کنید

با استفاده از برس توالت، شروع به مالش دادن زیر لبه کنید تا لکه‌های سطحی از بین برود و پاک‌کننده را در اطراف پخش کنید.

۳. تکرار فرایند

یک بار دیگر با استفاده از برس، پاک‌کننده را بشویید و مطمئن شوید که به خوبی تمیز می‌شود.

تمیز کردن صندلی توالت

صندلی توالت شما می‌تواند حاوی باکتری‌های مضر باشد. بنابراین برای تمیز کردن زردی توالت فرنگی در صندلی، باید به طور منظم و کامل آن را بشویید.

تمیز کردن صندلی توالت
تمیز کردن صندلی توالت

۱.  نشیمن توالت را با مقداری سفیدکننده غلیظ دامستوس تمیز کنید

مقداری شوینده حمام یا ضدعفونی‌کننده را در اطراف صندلی و درب اسپری کنید.

۲. از مسواک استفاده کنید

از یک مسواک قدیمی برای تمیز کردن مناطقی که به سختی قابل دسترسی هستند، مانند لولاها استفاده کنید و هرگونه کثیفی را از بین ببرید.

۳. صندلی توالت را با حوله تمیز پاک کنید

هرگونه کثیفی را با یک حوله کاغذی پاک کنید و محلول پاک کننده را خشک کنید. برای تمیز کردن سریع صندلی توالت، داشتن دستمال مرطوب ضدباکتری قابل شستشو مفید است.

تمیز کردن پایه توالت

لکه‌های زرد و باکتری‌ها می‌توانند در قسمت انتهایی توالت، جایی که به کف می‌رسد و همچنین در پشت آن جمع شده و باعث ایجاد بوی بد شوند.

۱. پایه را با یک شوینده قوی اسپری کنید

اطراف پایه توالت را با پاک‌کننده حمام اسپری کنید.

۲. از مسواک قدیمی استفاده کنید

با استفاده از یک مسواک قدیمی، محل را کاملاً بشویید تا هرگونه آلودگی یا بو از بین برود.

۳. با استفاده از دستمال پاک کنید

با استفاده از دستمال کاغذی یا پارچه، هرگونه آلودگی را پاک کرده و کاملا خشک کنید.

مقاله مرتبط: چگونه توالت فرنگی را برق بیندازیم ؟

مراحل از بین بردن لکه‌ها از روی کاشی

آب لکه‌های سرسختی را روی کاشی ایجاد می‌کنند که پاک کردن آن‌ها دشوار است بنابراین برای تمیز کردن آن اغلب به یک محصول تخصصی نیاز دارد. اما هیچ جای نگرانی نیست، زیرا می‌توانید از سفید‌کننده غلیظ دامستوس استفاده کنید. این شوینده سطوح، خاصیت لکه‌زدایی قوی دارد و  می توانید به عنوان لکه‌بر توالت فرنگی از آن استفاده کنید و با تاثیر فوق‌العاده‌ای که دارد، می‌تواند اثرات آلودگی‌ و لکه‌های آب را به خوبی خنثی کند. این یک راه بسیار ساده و سریع برای حذف لکه‌ها است.

راه دیگری که برای حذف لکه‌های ته کاسه توالت و از بین بردن آن‌ها از روی کاشی‌ها وجود دارد، استفاده از روش‌های خانگی است. مراحل این روش به شرح زیر هستند:

  1. قبل از شستشو، دو لیتر سرکه را در کاسه توالت فرنگی بریزید و بگذارید چند ساعت خوب بماند.
  2. اگر لکه‌ها نزدیک لبه توالت فرنگی هستند، مقداری سرکه را روی لکه‌ها بریزید.
  3. بگذارید این ترکیب قبل از شستشو حداقل چند ساعت یا در صورت امکان یک شب بماند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی نحوه تمیز کردن زردی توالت فرنگی پرداختیم. به طور کلی گفتیم که زردی توالت فرنگی چیست و چرا به وجود می‌آید. سپس مراحل تمیز کردن زردی توالت فرنگی را به ترتیب شرح دادیم. اگر شما نیز از این مشکل خسته شده‌اید، می‌توانید از یک سفید‌کننده غلیظ دامستوس استفاده کنید. با استفاده از این محصول و رعایت نکات ذکر شده در این مطلب می‌‌توانید برای همیشه از شر لکه‌های زرد توالت شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

خانه تکانی نوروز 1403

خانه تکانی نوروز 1403

خانه‌تکانی نوروز از آداب‌ورسوم باستانی ایرانیان و فارسی‌زبانان در سراسر دنیا است. هر ساله چند هفته مانده به سال نو، خانه‌تکانی و نظافت منزل در